Τρεις προσωπικότητες που κέρδισαν το στοίχημα να προσελκύσουν τουρίστες και να αυξήσουν τον αριθμό των επισκεπτών σε μουσεία στη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες και το Λίβερπουλ, μίλησαν για την εμπειρία τους και αντάλλαξαν καλές πρακτικές με φορείς του πολιτισμού και του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη.
Στο πλαίσιο του συνεδρίου «Μουσεία και Τουρισμός: μια σχέση σε εξέλιξη», η Ρόζμαρι Ρέγιες της Roseworks Marketing από τη Νέα Υόρκη, ο Τζων Γκιουρίνι, αν. διευθυντής επικοινωνίας του J. Paul Getty Trust, από το Λος Άντζελες και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της TateLiverpool, Φραντσέσκο Μανακόρντα, από τη Λίβερπουλ βρέθηκαν στο «ίδιο τραπέζι» με τη διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Μαρία Τσαντσάνογλου, τον προϊστάμενο Marketing του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Πρόδρομο Μοναστηρίδη, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ορέστη Ανδρεαδάκη, τον αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού – Πολιτισμού Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρο Θάνο, τον αντιδήμαρχο Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης Σπύρο Πέγκα και τη διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης Συραγώ Τσιάρα.
Η κ. Ρέγιες, υπεύθυνη για προώθηση δυο σημαντικών μουσείων στη Νέα Υόρκη, το Whitney Museum of American Art και το Ground Zero Museum, τόνισε ότι υπάρχουν πολλά μουσεία που συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό επισκεπτών, όχι γιατί είναι όλοι οι τουρίστες φιλότεχνοι, αλλά επειδή έχουν καταφέρει να προβληθούν στοχευμένα. Οι βασικές προτάσεις στις οποίες αναφέρθηκε η κ. Ρέγιες αφορούσαν τα εισιτήρια, τη χρήση του διαδικτύου και την έρευνα του κοινού. Είπε πως τα πακέτα εισιτηρίων που περιλαμβάνουν επισκέψεις σε μεγάλο αριθμό μουσείων ή συνδυάζονται με άλλες προσφορές που μπορεί – ενδεικτικά - να αφορούν τα μέσα μεταφοράς, προσφορές της τελευταίας στιγμής και προσφορές που μειώνουν το χρόνο αναμονής, είναι μόνο μερικά παραδείγματα για μια σειρά ενεργειών που προσελκύουν περισσότερο κόσμο και λειτουργούν ήδη με επιτυχία στο Λονδίνο, το Παρίσι και αλλού.
Πρόσθεσε ότι το διαδίκτυο είναι εργαλείο που δεν πρέπει να μένει αναξιοποίητο καθώς δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει κανείς ιστοσελίδες, εφαρμογές και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να κάνει έναν προορισμό ακόμη πιο δημοφιλή. Συμπλήρωσε ακόμη, πως κάθε μουσείο πρέπει να κάνει έρευνα για να γνωρίζει το προφίλ των επισκεπτών του και να προσαρμόζεται ει δυνατόν στις προτιμήσεις του.
Την ανάγκη να δημιουργήσει κανείς ένα στρατηγικό πλάνο για την τουριστική ανάπτυξη του προορισμού όπου δραστηριοποιείται και συγχρόνως να κάνει άνοιγμα σε νέες αγορές τόνισε ο αν. διευθυντής Επικοινωνίας του J. Paul Getty Trust, Τζων Γκιουρίνι από το Λος Άντζελες, ο οποίος υπογράμμισε τη σημασία της αξιοποίησης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Οι επισκέπτες, ο κόσμος, δεν ακούνε εμάς, μιλάνε μεταξύ τους».
Οι φορείς της Θεσσαλονίκης
Στη συζήτηση που ακολούθησε μεταξύ των ελλήνων ομιλητών, η κ. Τσαντσάνογλου επεσήμανε πως η Θεσσαλονίκη έχει 45 μουσεία, που στην συντριπτική τους πλειοψηφία σχετίζονται με τη σύγχρονη ιστορία της πόλης. Το πλούσιο πολιτιστικό υλικό και κάποιες πρωτοβουλίες όπως «η Κίνηση των 5 μουσείων» καθώς και η συνεργασία με το δήμο Θεσσαλονίκης είναι ενθαρρυντικά στοιχεία, δεν αρκούν όμως για να υπάρξει πρόοδος. Η έλλειψη οργάνωσης και συντονισμού, πολλές φορές λειτουργεί ως εμπόδιο, δημιουργώντας ανταγωνιστικές καταστάσεις. Τόσο από την πλευρά του δήμου, όσο και από την πλευρά της Περιφέρειας, εκφράστηκε δια στόματος των κ. Πέγκα και Θάνου η επιθυμία για περαιτέρω μεταξύ τους συνεργασία. Ο κ. Θάνος υπογράμμισε ότι υπάρχει συγκεκριμένο πλάνο συνεργασίας με τα μουσεία και τόνισε ότι ο πολιτισμός και ο τουρισμός είναι δύο τομείς που πρέπει να εξετάζονται ενιαία, ακόμη και σε επίπεδο κεντρικής εξουσίας.
Νικόλ Καζαντζίδου